POLITIK HARIAN

Blog List G - I

Friday, August 7, 2009

Perhimpunan ISA : Anwar Raja Demontrasi Jalanan!!!


Anwar Ibrahim, DAP Lim Kit Siang dan Salahuddin Ayub berkumpul di kompleks Pertama, depan Sogo.



Pakatan Rakyat yang retak menanti belah dan hampir hilang kepercayaan rakyat cuba meraih simpati dan memenangi hati rakyat.

Amat memalukan lagi perhimpunan haram ini berlaku di ibu negara Malaysia, ia seolah-olah mengambarkan negara Malaysia berada didalam situasi yang tidak aman. Demontrasi tidak menguntungkan mana-mana pihak, hanya mendatangkan kesan negatif yang buruk kepada rakyat dan pelancong.

Mereka berdepan dengan anggota polis yang melepaskan tembakan gas pemedih mata serta tembakan meriam air di lokasi perhimpunan di kompleks membeli-belah SOGO, sekitar Masjid Jamek, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut, Dataran Merdeka, di Masjid Negara serta di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.


Sehubung dengan itu Lebih 438 penyokong kumpulan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan dua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang menyertai himpunan anti-ISA yang dianggap oleh pihak berkuasa sebagai tidak sah - ditahan hari ini.

Mereka ditahan di beberapa lokasi di ibu negara sejak 9 pagi tadi.

Antara lokasi berkenaan ialah Pasar Seni, Masjid Negara, kawasan Masjid Jamek dan Jalan Tuanku Abdul Rahman-Kompleks Sogo.

Kira-kira 20,000 orang dipercayai sertai himpunan GMI yang menyifatkan telah mencapai matlamatnya walaupun gagal menyerahkan memorandum kepada Istana Negara.

Perbuatan demontrasi jalanan ini tidak memberi apa-apa keuntungan malahan mencetuskan kemarahan rakyat. Para peniaga di sekitar Jalan Masjid India di sini marah dengan tindakan pihak yang menganjur perhimpunan haram di sekitar ibu negara hari ini kerana tindakan itu menjejaskan perniagaan mereka.

Sementara itu, orang ramai yang berada di sekitar ibu negara turut berasa tidak selesa dengan senario itu.

Mereka yang terlibat didalam perhimpunan haram ini adalah mereka yang pentingkan diri sendiri !!!!

Blog List J - L